فواید مکمل آلوئه ورا برای افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2

 31 مارس 2016- یک مطالعه ی جدید نشان داد که استفاده از ساپلیمنت آلوئه ورا می تواند به بهبود  هموگلوبین A1Cدر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کاهش مقدار قند خون ناشتا در افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند.

آلوئه ورا که در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می شود، برای هزاران  سال در طب گیاهی استفاده شده است، مطالعات قبلی نشان داده است که مکمل  آلوئه ورا به بهبود مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

در این پژوهش که نتایج آن در مجله ی Clinical Pharmacy and Therapeuticsمنتشر گردید، 8 مطالعه ی بالینی تصادفی که تا ژانویه ی 2016 بروی 470 بیمار مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 انجام شده بود، ارزیابی گردید.

در این مطالعات تصادفی، تأثیر آلوئه ورا بر کنترل گلایسمیک افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 یا بر مقدار FPG  یا HbA1c  این افراد آنالیز گردید، مدت درمان در این مطالعات بین 2 تا 3 ماه بود.

محققان به برآورد تأثیر درمان  بر میانگین مقادیر نهایی گلوکز ناشتای پلاسما  و مقدار هموگلوبین A1C  بین گروه تحت درمان با آلوئه ورا و گروههای کنترل پرداختند.

مکمل آلوئه ورا منجر به کاهش مقدار هموگلوبین A1C  در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شود اما هیچ تأثیری بر مقدار هموگلوبین A1Cدر بیماران مبتلا به پیش دیابت ندارد.

از سوی دیگر، بیماران مبتلا به پیش دیابت بدنبال استفاده از ساپلیمنت آلوئه ورا، کاهش مقدار قندخون ناشتا را تجربه می کنند اما در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تنها کاهش اندکی (مرزی) در مقدار قند  پلاسمای ناشتا یا  FPGگزارش گردید.

 محققان می گویند: شواهد موجود نشان دهنده ی اثرات احتمالی آلوئه ورا بر کنترل گلایسمیک در افراد  مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 است.

 با این حال، با توجه به کیفیت پایین شواهد محدودی که در دسترس می باشد و با توجه به ناهمگونی قابل توجه نتایج این مطالعات، انجام پژوهشهایی با طراحی خوب، تصادفی و کنترل دار و استفاده از آماده سازی استاندارد برای کسب  شواهدی با کیفیت بهتر و بررسی تأثیرات آلوئه ورا و ارتباطات بالینی این تأثیرات، لازم است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/mar/aloe-vera-supplementation-could-benefit-prediabetes-and-type-2-diabetes-94884720.html